• Gratis verzending
  • voor 17:00 besteld = volgende dag in huis
  • Gratis retournering
  • 2 jaar garantie

Het verschil tussen 1 fase en 3 fase opladen

Gepubliceerd op 16 augustus 2022 om 11:29

Er zijn twee hoofdtypen voor het opladen van elektrische voertuigen: 1 fase en 3 fase. Veel mensen zijn niet zeker van het verschil tussen de twee, dus zullen we het in detail uitleggen in dit blogbericht. 1 fase opladen is de meest voorkomende vorm van opladen en het wordt gebruikt voor woningen en kleine bedrijven. 3-fase opladen is krachtiger en wordt gebruikt voor grotere bedrijven en fabrieken. Laten we elk type van opladen eens nader bekijken!

 

Een van de belangrijkste verschillen tussen 1 fase en 3 fase opladen is de hoeveelheid stroom die geleverd wordt. In een enkelfasig systeem wordt de stroom in een continue stroom geleverd, terwijl in een driefasig systeem de stroom in drie discrete stromen wordt geleverd. Dit betekent dat een driefasensysteem meer stroom kan leveren dan een enkelfasensysteem, waardoor het ideaal is voor toepassingen met een grote vraag. Een ander verschil tussen de twee systemen is de manier waarop de stroom geleverd wordt. In een enkelfasig systeem loopt de stroom door één geleider, terwijl in een driefasig systeem de stroom door drie geleiders loopt. Dit maakt een driefasensysteem efficiënter dan een enkelfasensysteem, want er is minder weerstand tegen de stroom.

Het hangt een beetje van de auto af of deze geschikt is voor 1 fase opladen of voor 3 fase opladen. Sommige auto's hebben een hoger laadvermogen om sneller een grotere accu op te kunnen laden. Hiervoor zijn dus ook laadkabels nodig die ervoor geschikt zijn.

1 fase opladen

Auto's met iets kleinere accu's hebben vaak ook iets minder laadvermogen, zoals bijvoorbeeld de meeste Plugin hybrids. Deze auto's maken meestal gebruik van een type 2 laadkabel geschikt voor 1 fase opladen met 16 Ampère voor 3,7 kW laadvermogen of 22 Ampère voor 7,4 kW laadvermogen.

3 fase opladen

Auto's met een hoger laadvermogen tot wel 22 kW maken gebruik van 3 fase opladen. Het driefasen systeem zorgt voor een hoger laadvermogen met hetzelfde aantal Ampère. De laadkabels moeten hier uiteraard ook geschikt voor zijn. Een laadkabel geschikt voor 3 fase opladen met 16 Ampère benut 3x 3,7 kW, dat maakt in totaal 11 kW laadvermogen. Een laadkabel geschikt voor 3 fase opladen met 22 Ampère benut 3x 7,4 kW, wat neerkomt op een maximum laadvermogen van 22 kW.

 

In een notendop is het belangrijkste verschil tussen 1 fase en 3 fase laden de hoeveelheid geleverde stroom. Een driefasig systeem kan meer stroom leveren dan een enkelfasig systeem, waardoor het ideaal is voor toepassingen met een grote vraag. Een ander verschil tussen de twee systemen is de manier waarop de stroom geleverd wordt. In een enkelfasig systeem loopt de stroom door één geleider, terwijl in een driefasig systeem de stroom door drie geleiders loopt. Dit maakt een driefasig systeem efficiënter dan een eenfasig systeem, omdat er minder weerstand tegen de stroom is. Het hangt van de grootte van de accu van je auto af of je 1 fase of 3 fase opladen nodig hebt - maar hoe dan ook, zorg dat je de juiste kabels hebt!




«   »