Laadkabel type 2
Berg je laadkabel type 2 netjes op
Deze opbergtas is geschikt voor alle laadkabel t/m 8 meter die via onze winkel worden verkocht. Het is erg handig om de laadkabel op te bergen en het interieur van uw voertuig schoon en netjes te houden.
Gerelateerde producten

Wat is een laadkabel type 2?
De laadkabel type 2 en het laadstation vormen een dubbele eenheid. Laadkabels - of gewoon laders in het kader van laden en elektrisch opladen van elektrische voertuigen - zorgen er samen met de laadbox voor dat de lithium-ion accu's van elektrische auto's, fietsen, scooters, boten of scooters "bijtanken". Ze leveren energie voor elektrische voertuigen (EV) in de vorm van elektrische energie. De functie van de laadkabel is het verzorgen van een stroomverbinding tussen het laadstation en de auto. De type 2 laadkabels zijn hightech, vooral de mobiele laadkabel type 2, die de elektronische functies van het laadstation daadwerkelijk overnemen. Het elektronische apparaat zorgt voor de communicatie tussen het oplaadapparaat van het elektrische voertuig enerzijds en de opgeladen oplaadbox anderzijds.
Welke auto gebruikt de type 2 laadkabel?
Bijna alle EV's of PHEV gemaakt vanaf 2015 maken gebruik van de laadkabel type 2. Het verschil in laadkabel per auto zit hem in laadvermogen aantal fase. De type 2 laadkabel is er in 1 fase tot 16 Ampère, 1 fase tot 32 Ampère, 3 fase tot 16 Ampère en 3 fase tot 32 Ampère. Zoek snel jouw merk en type en bekijk welke laadkabel voor jouw auto het meest geschikt is.
Laadkabel type 2 - 3 fase
De laadkabel type 2 - 3 fase is een lader voor elektrisch rijden met een capaciteit van 11 of 22 kilowatt. Met name de nieuwere elektrische modellen zijn geschikt voor het snellere 3 fase opladen. Het opladen is sneller omdat de stroomsterkte (Ampère) in 3 fasen door de kabel opgeladen kan worden. Er kan met hetzelfde aantal Ampères (meestal 16 of 32) dus drie maal zo snel opgeladen worden. Aangezien elektrische auto's een steeds grotere accu, en daarmee bereik, krijgen is het ook van belang om hogere laadsnelheden te bereiken. Dit kan met een Laadkabel type 2 - 3 fase.
Laadkabel type 2 - 1 fase
De laadkabel type 2 - 1 fase is het kleinere broertje van de 3 fase variant. Deze laadkabel heeft een maximale laadcapaciteit van 32 ampère en kan worden gebruikt om zowel elektrische voertuigen met wisselstroom als met gelijkstroom op te laden. Vooral auto's met een kleinere accu zoals plugin hybrids of oudere elektrische modellen zijn uitsluitend nog geschikt voor 1 fase opladen. Het is wel mogelijk om een auto geschikt voor 3 fase opladen met een 1 fase laadkabel op te laden. Echter zal dan niet het volledige laadvermogen van de auto benut kunnen worden. Een belangrijk voordeel van de laadkabel type 2 - 1 fase t.o.v. de 3 fase variant is wel dat deze dunner en lichter is. Hij is daarmee gemakkelijker in gebruik en gemakkelijker op te bergen. Bovendien zijn 1 fase laadkabels goedkoper in aanschaf.
Verschil type 1 en 2 laadkabel
Er zijn twee soorten laadkabels voor elektrische auto's: Type 1 en Type 2. Beide soorten kabels dienen hetzelfde doel, namelijk de auto op een externe stroombron aansluiten om de accu op te laden. Er zijn echter enkele belangrijke verschillen tussen de twee soorten kabels. Type 1 kabels zijn minder algemeen, en ze komen meestal voor op oudere modellen van elektrische auto's. Kabels van type 2 zijn gebruikelijker, en ze worden meestal aangetroffen op nieuwere modellen elektrische auto's. Het belangrijkste verschil tussen de twee soorten kabels is de connector. Type 1 stekkers hebben een ronde connector, terwijl Type 2 stekkers een rechthoekige connector hebben. Een ander verschil is dat Type 2 kabels hogere spanningen aankunnen, wat betekent dat ze de batterij sneller kunnen opladen. Daardoor worden Type 2 kabels over het algemeen als efficiënter beschouwd dan Type 1 kabels. Het verschil tussen de type 1 en type 2 laadkabel is met name gericht op welk aansluiting deze aangesloten kan worden. De laadkabel type 1 is ontwikkeld voor landen als China, Japan en Amerika. In deze landen wordt veel gebruik gemaakt van een 1-fase aansluiting. In Nederland, samen met de meeste Europese landen, wordt veelal gebruik gemaakt van 3-fase. Hiervoor heb je een type 2 laadkabel nodig.
De laadkabel Mennekes type 2
Als je wilt opladen vanaf een oplaadpunt (of stopcontact) zonder dat er een kabel is aangesloten, heb je een type 2 laadkabel nodig. Meestal is dit bij gebruik van een AC-laadpunt (wisselstroom) of een huishoudelijke oplader met universeel stopcontact op een openbaar netwerk. Elektrische auto's hebben ingebouwde omvormers. Het is eigenlijk een converter, ook wel een geïntegreerde oplader genoemd. Deze zet de stroom om van AC naar DC en leidt de stroom vervolgens naar de batterij van de elektrische auto. Momenteel is dit de meest gebruikte oplaadmethode voor elektrische voertuigen. De meeste opladers gebruiken ook AC-stroom.
Hoe kies ik een laadkabel type 2?
EV-laadkabels worden aan de ene kant aangesloten op het laadpunt en aan de andere kant op het stopcontact van het voertuig.

Als je een oplaadkabel nodig hebt, dan wil je er een met een Type 2-connector. Het proces voor het selecteren van een openbare kabel gaat als volgt:
- Kies de juiste connector voor uw auto - Controleer of uw auto Type 1 of Type 2 is met behulp van onze autogidsen . Wij raden aan om te kiezen voor een universele Type 2 laadkabel.
- Kies een kabel met de juiste lengte - We raden een type 2 laadkabel van 5 meter aan als een goed compromis tussen gebruiksgemak en opberggemak. De spiraalkabels verhogen het opberggemak nog eens verder zonder in te leveren op de lengte.
- Kies een geschikte stroomclassificatie voor uw auto - U wilt er in ieder geval een die overeenkomt met uw maximale AC-laadsnelheid (16A = ~3,6 kW, 32A = ~7kW voor 1 fase), maar als u een laadkabel met een hogere nominale waarde koopt, heeft u de een laadkabel met een hogere kW laadcapaciteit, wat wellicht meer toekomstbestendig is.
Mobiele laadkabel type 2
EV Laadkabels type 2 omvatten Type 2 naar Type 2 (MODE 3), Schuko Type 2 en Type 2 naar CEE en zorgen voor een laadverbinding tussen het laadstation of de wallbox en de elektrische auto, alsook voor aansluitingen op een stopcontact of CEE-stopcontact.
In Europa is de aansluiting op het laadstation met een laadkabel van type 2 standaard. Als uw elektrische auto een type 2 stopcontact heeft, zijn de op deze pagina vermelde type 2 laadkabels geschikt voor uw auto. Als uw voertuig een CCS-contactdoos heeft, heeft deze aan de onderkant twee extra gaten waarin de stekker van type 2 wordt gestoken. Let op: de onderstaande type 2 laadkabels passen in de bovenste kamer van de CCS-contactdoos.
Alle hierboven vermelde Type 2 kabels passen in het Type 2 stopcontact van uw elektrische voertuig. Wat u moet weten is welke Type 2 laadkabel het meest geschikt is voor uw voertuig. De beschikbare type 2 laadkabels zijn 1 fase 16A, 1 fase 32A, 3 fase 16A en 3 fase 32A. Deze kabels laden op tot een maximum kW, dus u kunt de kabel kiezen die kleiner of gelijk is aan het maximum kW van de laadkabel.
Als je bijvoorbeeld een Renault ZOE hebt die tot 22 kW kan opladen met het type 2 stopcontact, dan is de 3-fase 32A 22kW het beste. Als u een Peugeot E-208 heeft met een maximale laadcapaciteit van 7,4 kW, dan wordt de 1-fase Type 2 32A 7,4 kW aanbevolen. U zou de maximale laadcapaciteit in de handleiding van uw voertuig moeten kunnen vinden.
Laadkabel type 2 kopen
Uw voertuig wordt nog steeds opgeladen, ongeacht het type 2 kabel dat u koopt. Als u bijvoorbeeld een 3-fasekabel met 22 kW koopt, kunt u daarmee ook een voertuig opladen dat slechts een maximale laadcapaciteit van 7,4 kW heeft. Voor een lijst van de huidige elektrische auto's die compatibel zijn met type 2 laadkabels, klikt u op de onderstaande link. Of vind de juiste type 2 kabel voor uw elektrische auto hier - Vind mijn Laadkabel